Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
Sta cookies toe Meer informatie ×

Luistertip

do 4 december 2025

De levenslust van Yorick van Norden

Luistertip

Het was zijn ultieme droom ooit een album op te nemen in Abbey Road Studios in Londen, de plek waar in de jaren zestig de popmuziek werd gemaakt die zijn muzikale DNA heeft gevormd. Die droom is gerealiseerd met het verschijnen van Do It Now.

Tekst Louis Nouws Foto Han Ernest
 
Yorick van Norden wijst op de ironie van de albumtitel wanneer we elkaar spreken in het Theehuis in de Haarlemmer Hout, het stadspark van zijn woonplaats. “De titel gaat over het waarmaken van dromen, hoe onrealistisch die in eerste instantie ook mogen lijken. Doe het gewoon en doe het nu. Maar mijn plan dateert al uit 2019. Een typisch geval van tussen droom en werkelijkheid.”

Het idee om op te nemen in het Heilige der Heiligen van de popmuziek, wat Abbey Road in de ogen van velen is en zeker in die van Yorick van Norden, werd concreet aan het sterfbed van zijn moeder. Ze overleed aan een nierziekte die erfelijk bleek te zijn. “Het drukte me op de betrekkelijkheid van alles. En vanitas. Je weet niet hoe lang je te leven hebt. De toekomst is ongewis. Het enige wat we hebben is het heden. In die emotionele periode dacht ik: als ik die droom om ooit in Abbey Road op te nemen wil verwezenlijken moet ik dat nu gaan doen. Er zat ook rouwverwerking bij. Mijn ouders wisten van mijn droom natuurlijk. Het was een mooi vooruitzicht om het te gaan aanpakken, misschien ook als reddingsboei.”
 
Hij wist dat het niet eenvoudig zou worden. “Ik speel veel maar in een betrekkelijke niche. Opnemen in Abbey Road is van een heel andere orde. Je praat dan over een budget dat acht tot tien keer hoger ligt dan waarvoor ik tot nu mijn albums opnam.”
Hij startte een crowdfundingactie, benaderde fondsen en werd enthousiast geruggesteund door Frans Hagenaars van Excelsior Recordings, het label waarop Van Norden zijn albums uitbrengt. Hagenaars is ook een doorgewinterde platenproducer die wel warmliep voor het idee in Abbey Road op te nemen. “Frans en ik hebben werkelijk studie gemaakt van alle apparatuur daar en hoe we die bij welke nummers konden inzetten. Dat ging ver. We dachten zelfs na over tapijten die we konden uitrollen.”
De werkelijkheid toonde zich weer eens weerbarstig. In mei 2020 konden de plannen vanwege covid in ijskast. Hagenaars en Van Norden besloten het Abbey Road-project voor onbepaalde tijd uit te stellen. In de tussentijd bracht Van Norden het album Playing By Ear uit en was hij druk met De Platenkast van Paul McCartney. Op basis van een oude foto die was gemaakt van de Beatle, poserend voor zijn platenkast, ploos hij als een tovernaarsleerling meticuleus uit naar welke albums zijn held luisterde. Het leidde tot een omvangrijk boek en een succesvolle theatertour die komend jaar weer in reprise gaat.
 
In september 2022 toog Yorick van Norden met vier muzikanten – toetsenist Paul Bond, drummer Kees Schaap, gitarist Maarten Kooijman, bassist Reyer Zwart – en Frans Hagenaars “in een busje en een Honda Jazz” naar Londen om in vier dagen tijd veertien nummers op te nemen. Een deel van de nummers stamde uit een sessie in februari 2020 met nagenoeg dezelfde muzikanten (daar baste Danny van Tiggele). “Toen hebben we zo’n dertig demo’s opgenomen in De Bolder op Vlieland. Sommige nummers zijn op Playing By Ear beland, maar een flink aantal heeft Do It Now gehaald. Zoals het openingsnummer The Keepers Of The Gates, waarin ik helemaal niet zoveel fiducie had. Het leek me wat te simpel van opzet, maar het kwam heel goed uit de Abbey Road-sessie. We hebben daar heel intensief gewerkt en per nummer vier tot acht takes gedaan. Dat er nog zo veel tijd zit tussen die opnamen en het uitkomen van het album heeft diverse oorzaken. We konden in Londen weinig terugluisteren, dus ging er nog veel tijd zitten in het uitzoeken van de takes. En we hebben veel postproductie gedaan: er zijn blazers, strijkers, koortjes en zang toegevoegd.”
 
Hoe kijkt hij terug op de opnamen in Abbey Road? “Ik vind het moeilijk om ergens bij stil te staan, dat zit niet zo in mijn natuur. Maar ik heb er wel warme gevoelens bij. Het was inderdaad een droom om daar alles te mogen aanraken en gebruiken. Ik denk dat we de eerste dag nog wat onder de indruk waren. Toen hebben we slechts één nummer opgenomen. Maar daarna hebben we geprobeerd om gewoon lekker te spelen en de geschiedenis van Studio Two niet op ons te laten drukken maar in ons voordeel te laten werken. Het is de perfecte ruimte om een band vast te leggen. Do It Now klinkt dan ook als een bandplaat. Het heeft een live-vibe ondanks alles wat later nog is toegevoegd. Voor velen zal het klinken als een typisch Yorick van Norden-album, maar voor mijn gevoel heb ik zeker wel grenzen opgezocht. Op Movin' On refereren de blazers aan Quadrophenia van The Who, en de wat vuige mix van de saxofoonsolo in The Keepers Of The Gates is geïnspireerd door Exile On Main Street. Maar ik weet dat als ik het naar mijn eigen idee overdrijf, het voor anderen nogal meevalt. Waar ik vooral blij mee ben is dat Do It Now levenslust uitstraalt. Playing By Ear klonk donkerder, wat logisch was gezien de omstandigheden toen. En ik ben ook tekstueel gegroeid. Bijvoorbeeld in The Keepers Of The Gates, dat gaat over het ontbreken van poortwachters. Doordat algoritmes vooral geven wat de mensen willen horen en zien, komen we nauwelijks nog in aanraking met iets wat buiten ons directe gezichtsveld ligt. We hebben juist behoefte aan smaakmakers die je prikkelen en uitdagen en je perspectief verbreden. Hoe had ik anders als millennial The Beatles en The Kinks kunnen ontdekken?”
 
Yorick van Norden live: 6 december in Patronaat, Haarlem; 12 december in Hedon, Zwolle; 3 januari 2026 in TivoliVredenburg, Utrecht; 4 januari in Mezz, Breda; 8 januari in Victorie, Alkmaar; 9 januari in Simplon, Groningen; 10 januari in City of Wesopa, Weesp; 11 januari in Beauforthuis, Austerlitz. Daarna volgt de reprise van zijn theatertour De Platenkast van Paul McCartney. Zie www.showcase.fm/yorickvannorden.