Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Review

Tekst: Henk Tummers
di 8 juni 2021

Gele muziek: Saigon Soul Revival

Review

Saigon 30 april 1975: Alles wat Amerikaans is of zich publiekelijk heeft ingelaten met de yankees probeert het land hals over kop te verlaten. Chaos heerst. Hooggeplaatste Zuid-Vietnamezen vechten met Amerikaanse militairen om plekken in de laatste vliegtuigen die de stad verlaten, voor henzelf, hun familie, maîtresses en een favoriete huishoudsters. De Noord-Vietnamezen onder leiding van Ho Chi Minh rijden in hun Sovjettanks de stad binnen.

De Zuid-Vietnamezen die achterblijven in wat vanaf dan Ho Chi Minhstad heet moeten het voortaan stellen zonder theaters, nachtclubs en GI's als klanten. En zonder hun muziek. De boleros en habaneras, vermengd met traditionele Vietnamese muziek, maar ook de Amerikaanse rock en soulhits, maken plaats voor revolutionaire strijdliederen. Nhac vang (gele muziek) zoals deze 'anti-revolutionaire' klanken genoemd worden, gaat in de ban. Gele muziek wordt overzeese muziek, meegenomen door (boot)vluchtelingen naar hun diaspora in de VS en Europa.
 
Tien jaar duurt de strenge controle die het communistische regime uitoefent op de Vietnamese cultuur. Als in 1986 die greep verslapt en een nieuwe generatie de muziek van hun ouders leert kennen, begint er een periode van nostalgie naar het oude Zuid-Vietnam, het oude Saigon.
Jongeren kleden zich in kleurige westerse shirts en synthetische cocktailjurkjes uit de jaren zestig, ze richten hun woningen in met transistorradio's en plastic pick-upjes waarop ze oude platen draaien. De sterren van de gele muziek uit de jaren zestig en zeventig worden herontdekt, zoals Elvis Phuong, Hung Cuong, Hoang Oanh en Mai Le Huyen. Die laatste woont inmiddels in de VS. Ze is 75 en maakt nog steeds muziek. 
Beginnende bandjes storten zich op de vervlogen hits en spelen deze in de oude theaters en clubs, zoals Maxim’s Club aan Dong Khoi straat.

In 2010 brengt het label Sublime Frequencies, dat een reputatie heeft als het gaat om exotische muziek, het verzamelalbum Saigon Rock & Soul uit. Zeven nummers uit Saigon in de periode 1968-1974. Zes jaar later richt Gabriel Kaouros (afkomstig uit Cyprus) de band Saigon Soul Revival op. Weer een jaar later komt de cd Saigon Supersound Vol. 1 uit, een verzamelalbum met remixen van oude Zuid-Vietnamese hits die is samengesteld door de Duitse producer en dj Jan Hagenkötter. Hij wil de wereld laten kennismaken met de gouden jaren van de Vietnamese muziek.

Saigon Soul Revival speelt op de releaseparty van Hagenkötters compilatiealbum en daar ontstaat het plan om de nostalgische nhac vang naar een hoger plan te tillen. De band maakt een plaat waarop niet alleen covers van oude hits staan, maar ook nieuwe nummers. En waaraan wordt meegewerkt door de sterren van vroeger, door nieuwe rappers en door makers van traditionele Vietnamese muziek, op traditionele instrumenten. 

Het in november 2020 uitgebrachte album Hoa Am Xua blijkt een succes. Niet alleen in Vietnam, maar ook bij wereldmuziekliefhebbers wereldwijd. Hoa Am Xua bevat zes originele composities en vier covers. De elfde track is een nummer uit 1955 van Minh Ky. Deze zanger werd na de oorlog naar een heropvoedingskamp gestuurd waar hij in augustus 1975 overleed door een granaat die in de tuin van de gevangenis werd gegooid.

De groep is erin geslaagd de oude muziek te ontdoen van het gedateerde lofi-geluid, waar menig wereldmuziekfan doorgans dol op is maar die de rest van de wereld op afstand houdt. Hoa Am Xua bevat springlevende grotestadsmuziek. Zangeres Nguyen Anh Minh heeft soul in overvloed en verder tollen de wahwah-gitaren, de orgeltjes en de traditionele akoestische instrumenten duizelingwekkend om elkaar heen.

Als het niet zo ver weg was en er geen reisbeperkingen golden, zou je zo het eerste vliegtuig naar Saigon willen nemen om daar in een van de moderne lounges te swingen tot diep in de nacht.