Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Interview

Tekst: Jos Schuring
wo 28 oktober 2020

Kayhan Kalhor met Rembrandt Frerichs op de Cello Biënnale

Interview

Tijdens de Cello Biënnale speelt componist-pianist Rembrandt Frerichs samen met Amsterdam Sinfonietta, kamancheh-speler Kayhan Kalhor en cellist Kian Soltani nieuwe composities van Frerichs. De première is donderdagavond 29 oktober en is te volgen via livestream.

De Iraniër Kayhan Kalhor is een wereldster die al dertig jaar lang honderd concerten per jaar speelt en met veel musici samenwerkt. Van Toumani Diabate tot aan Yo Yo Ma en de Berliner Philharmoniker. “Ik ga alleen verbintenissen aan als ze langer kunnen duren. Met Rembrandt werk ik al tien jaar samen, dankzij Bert Palinckx van November Music. We zijn vrienden geworden. Rembrandt weet veel van muziek uit het Midden-Oosten en bassist Tony Overwater is ook een wonder. Het zijn leergierige musici. Mooi vind ik dat zij traditie aan vernieuwing paren. Dat doe ik ook. De Perzische muziek heeft een enorm rijke traditie maar als die niet vernieuwd wordt sterft het af.”

Kalhor maakte in 2009 na de protesten tegen de toenmalige Iraanse president Ahmadinejad bij ECM de cd I Will Not Stand Alone. “Ik wilde met mijn muziek hoop geven. Mijn concerten in Iran worden vooral door twintigers bezocht. Nergens heb ik zo’n jong publiek. Dat is geweldig.”

De kamancheh, een knieviool, komt uit Centraal Azië, dat toen gedomineerd werd door het Perzische rijk. “Het instrument is al eeuwenoud en werd veel gebruikt in de hofmuziek. Nu is de kamancheh vooral te horen in kunstmuziek, maar het leeft enorm. Er zijn in Iran veel jonge getalenteerde musici die ik graag mag helpen door ze te koppelen aan Yo Yo Ma bijvoorbeeld.’
 
Gedeeld klankideaal
Rembrandt Frerichs componeert eigentijdse muziek, speelt graag Bach en is ook een hartstochtelijk liefhebber van muziek uit het Midden-Oosten. Al in 2009 maakte hij het album Levantasy met de Israëlische hobospeler Yoram Lachish, eigenlijk om dezelfde reden waarom hij graag met Kayhan Kalhor speelt. “De hese klank van de kamancheh is zo mooi aanvullend bij pianoklanken. Door het geluid van Kayhan klinkt mijn spel weer heel anders. Het idee voor deze samenwerking ontstond in gesprek met Maarten Mostert van de Cello Biënnale. Hij wilde ook graag cellist Kian Soltani er bij en zo ontstond het dubbelconcert dat we samen met Amsterdam Sinfonietta spelen.”

De Cello Biënnale omschrijft Frerichs’ werk als een Oosterse compositie. Frerichs: “Er zitten aanwijsbare bouwstenen in uit de paleismuziek van de sultans uit de 17e eeeuw van het Ottomaanse Rijk. Kayhan en ik hebben een gedeeld klankideaal. We houden allebei van intiem uitpakken. Hij heeft de kamancheh beroemd gemaakt, hij wordt sterk vereenzelvigd met het instrument zoals Yo Yo Ma met de cello.”
 
De muziek van Amsterdam Sionfonietta met het trio van Frerisch en solisten Kayhan Kalhor en Kian Sultani is te horen op 29 oktober via een livestream vanuit het Muziekgebouw aan het IJ van 20:00 uur tot 21:15 uur: https://www.cellobiennale.nl/concert/amsterdam-sinfonietta-3/

Op 4 november is deze combinatie opnieuw te horen in TivoliVredenburg tijdens I Walk The Line waarbij bezoekers door het gebouw korte concerten bezoeken.