Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
Sta cookies toe Meer informatie ×

Review

Tekst: Michel Rodrigues
vr 19 december 2025

King Princess: muziek uit de grote stad

Review

King Princess is de artiestennaam van Mikaela Straus. In 2023 stond Straus voor al eens in Paradiso. De naam King Princess weerspiegelt haar artistieke identiteit: een combinatie van zelfverzekerdheid, kracht en speelsheid. Dagen waarop zij zich zo voelt, noemt ze haar ‘King Princess-dagen’. Voor haar is het meer dan een naam; het is een genderidentiteit, een samensmelting van twee ogenschijnlijk tegengestelde identiteiten. In haar non-binaire zijn ervaart ze dagelijks wisselende gevoelens: soms in-between, soms fluïde. Ze groeide op in Brooklyn, New York, en is onmiskenbaar een mens van de grote stad.

Tekst Michel Rodrigues Foto Lotte Spek

King Princess is een gelouterde muzikant, niet alleen dankzij haar drie albums, maar ook door haar muzikale achtergrond. Haar vader had een opnamestudio waar zij veel tijd doorbracht. Er is een duidelijke muzikale ontwikkeling zichtbaar, die parallel loopt aan persoonlijke groei. Cheap Queen (2019) bevat veel kwetsbare nummers over onzekerheid en twijfel. Hold On Baby (2022) toont meer lef en steviger songs. Op Girl Violence (2025) komen die elementen samen. De nummers zijn gelaagder en afwisselender. Het is in zijn geheel een gedurfde plaat, zonder al te veel schroom: een ontwikkeling die boeiend is om te volgen.

De eerste twee albums verschenen op Zelig Records, het label van Mark Ronson. Voor Girl Violence koos King Princess ervoor dat pad te verlaten en een meer onafhankelijke koers te varen bij een kleinere platenmaatschappij. In interviews vertelt ze dat ze zich minder in een commercieel keurslijf wil laten persen, zodat haar creativiteit meer ruimte krijgt. Dat is een moedige keuze, maar wel een die haar duidelijk geen windeieren legt.

Ondertussen houdt King Princess nauw contact met haar fans. Via een Discord-platform deelt ze nieuwe muziek om feedback te krijgen. Het is meer dan een muziekkanaal: het fungeert als sociaal trefpunt en onderstreept hoe belangrijk community voor haar is. Een veilige haven voor mensen die zich elders niet veilig voelen. Voor velen is King Princess een reddingsboei.
Die boei gooit ze vanavond ook uit in de Melkweg. Op sociale media laat ze weten graag oogcontact te maken: niet alleen naar je kijken, maar ook bij je naar binnen kijken. Ze speelt met het publiek en dat spel wordt gretig opgepakt door de vele hardcore fans in de zaal. Los daarvan is het optreden van hoog niveau. Muzikaal staat ze als een huis. Ze wordt ondersteund door een band die haar gevoel van vrijheid omarmt: meestal op de achtergrond, soms speels in interactie met haar. King Princess blijft het middelpunt: af en toe cheeky, maar altijd gefocust op haar muziek. Haar stem kent vele registers: meestal warm en aangenaam, soms rauw en schurend.

Ze straalt vrijheid uit. Het lege podium geeft haar ruimte om te bewegen: zachtjes dansend, dan weer springend. Dat maakt het optreden dynamisch. Ze doet soms denken aan Renee Rapp in het tegendraadse en brutale. Maar in haar performance schuurt ze tegen Billie Eilish aan. King Princess schrijft sterke nummers die makkelijk blijven hangen, zelfs hitgevoelig zijn: stoer én liefdevol. Loving me takes patience zingt ze in For My Friends. In Fantastic klinkt betekenisvolle zelfreflectie: I just want to be a good passenger.

Aan het einde van de set volgt een dramatisch moment dat veel bijval krijgt. Tijdens het prachtig gezongen Rip KP krijgt ze van een technicus een drankje aangereikt, symbolisch een gifdrank, waarna ze dood neervalt. Maar in de toegift blijkt ze springlevend en sluit ze af met het soulvolle 1950, waarvan het laatste refrein uit volle borst wordt meegezongen door het publiek.

King Princess gezien 16 december 2025 in de Melkweg.