Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Interview

Tekst: Steven Walter
wo 1 mei 2024

Mount Kimbie: elkaar hervonden

Interview

Dom Maker en Kai Campos van Mount Kimbie leken uit elkaar gegroeid. Toch vonden ze elkaar terug en wel in een woestijn, waar overigens veel ufo’s worden gezien.

Tekst Steven Walter Foto T Bone Fletcher

Hoe zou de toekomst van het electro-duo eruitzien, vroegen mensen zich af toen in 2022 het album MK 3:5: Die Cuts I City Planning verscheen. Daarop leek de scheiding binnen een muzikaal huwelijk zich af te tekenen. De Die Cuts-kant werd ingevuld door Dom Maker, terwijl City Planning-nummers uit de koker van Kai Campos kwamen. Fans vreesden dat dit weleens het laatste levensteken van Mount Kimbie zou kunnen zijn. De bandleden waren letterlijk op afstand van elkaar geraakt. Maker verliet het grauwe Londen voor de Californische zon. In LA ontwikkelde hij zich tot producer voor rappers en r&b-artiesten als A$AP Rocky en Jay Z. In de Engelse hoofdstad bekwaamde zijn partner zich steeds meer in het dj’en.

Aan het einde van de 3:5-tour was de koek op. Campos: “We hadden zo lang met de Mount Kimbie-wagen gereden dat de wielen ervan af vielen. Aan het einde van de tour wilde iedereen afstand nemen. Je hebt naast de band en optredens ook je eigen leven. Intensief touren voelt alsof je vastzit in de tijd. Geloof me, die laatste drie maanden hadden we niet veel lol.”

Woestijn
De wegen scheidden zich voor langere tijd. “Het was heerlijk om een jaar niets met Mount Kimbie te doen of er zelfs maar aan te denken”, zegt Kai Campos. “Om je eigen leven te leiden en je eigen interesses te volgen.”

Maar de twee zochten elkaar toch weer op. Zien of er nog chemie was. Zat er nog leven en meer muziek in Mount Kimbie? Moesten ze elkaar weer leren kennen? Dom Maker: “Ja en nee. We werken al meer dan vijftien jaar samen. Je kent elkaar door en door. Maar we bevonden ons op verschillende momenten in het leven. Zeker creatief gezien was er verschil, want professioneel gezien deden we andere dingen.”

De eerste ontmoeting voelde toch vertrouwd. De extra laag die er nu was – namelijk het eigen solowerk – deed de wederzijdse interesse weer opvlammen. “Dit was de eerste keer dat we samen een plaat gingen maken waarbij onze creatieve referentiepunten zo ver uit elkaar lagen”, geeft Campos aan.

Om het muzikale proces op gang te brengen – zonder verdere afleidingen – trokken ze zich terug in de woestijn van Yucca Valley, Californië. Overdag joeg de brandende zon het kwik tot ver boven de veertig graden Celsius. “Het was zo verdomde heet en droog”, herinnert Maker zich.

Zes weken vertoefden ze in hun tot een ministudio omgebouwde kleine huisje. “We hadden een gitaar, een drummachine en een keyboard. En dan maar kijken wat er zou gebeuren. Hou het simpel was het plan”, aldus Campos.

Maker: “Er ontstond een hernieuwde vitaliteit waardoor ik weer opgewonden raakte. Ik had tijd nodig om mijn kunde als producer aan te scherpen. Het is goed om terug te zijn. Het voelde als thuiskomen.” Letterlijk thuiskomen, want ten tijde van het interview was Maker net terugverhuisd naar Londen.

De demo’s gingen mee naar de Engelse hoofdstad, waar alles opnieuw en met meer instrumenten werd opgenomen. Zo ontstond The Sunset Violent. Campos: “Maar het hart van het album is toch echt de woestijn.” Maker: “Er zit een soort uitgestrektheid in de muziek. Dat is de woestijn.”

Wat de woestijn met je doet, kunnen ze moeilijk onder woorden brengen. Campos probeert het, maar komt er maar half uit tijdens het Zoomgesprek: “Ik geloofde eerder nooit dat de omgeving een effect heeft op de muziek die je maakt. Maar in Yucca Valley… De plaat kreeg een woestijnachtig geluid mee. Die plek gaf niet alleen fysieke ruimte, maar ook psychische ruimte. Er zit mysterie in… Ach, het is echt moeilijk uit te leggen.”

Dit is een deel van het interview met Mount Kimbie dat is te lezen in Heaven #3 2024 (nu in de winkel).