Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Interview

Tekst: Louis Nouws
vr 10 mei 2024

The Bony King Of Nowhere: de hoge lat

Interview

The Bony King Of Nowhere is het pseudoniem waaronder Gentenaar Bram Vanparys (37) sinds 2009 albums uitbrengt. Werd hij in zijn begindagen nogal eens vergeleken met Neil Young en Bob Dylan, in de recensies van zijn jongste album Everybody Knows lees je vaak de namen Thom Yorke en Radiohead.

Tekst Louis Nouws Foto Eva Donkers

Zijn artiestennaam is afgeleid van een song van Radiohead; het is de ondertitel van There, There van het album Hail to the thief. “Ik ben opgegroeid met de muziek van Radiohead, dus die invloed op mijn muziek is er zeker.  Neil Young en Dylan werden eerder vaak als referenties genoemd, maar op het nieuwe album is hun invloed meer op de achtergrond. Everybody Knows is meer Europees getint dan Amerikaans, zo voelt het in ieder geval voor mij. Behalve Radiohead zou ik trouwens nog PJ Harvey, Kraftwerk, Blur, Portishead en Air als inspiratie kunnen noemen. Artiesten waar ik al mijn hele leven naar luister.”

Als je zijn artiestennaam combineert met de albumtitel Everybody Knows ligt een link met een van de mooiste Neil Young-albums, Everybody Knows This Nowhere, natuurlijk voor de hand. Vanparys moet glimlachen. “Daar ben ik al eerder op gewezen, maar het is eerder een grappig toeval dan dat ik daar over had nagedacht. Everybody Knows is trouwens ook een songtitel van Leonard Cohen, nog iemand die ik bewonder.”

De titelsong op zijn album geeft de essentie weer van waar het album als geheel over gaat, verklaart de beheerst formulerende songwriter in het Amsterdamse café waar hij successievelijk een aantal journalisten te woord staat. “De meeste songs komen voort uit een kritische blik op de samenleving. Ik stoor me bijvoorbeeld aan oppervlakkigheid, mensen die zich een mening vormen op basis van één krantenkop of een tweet.” Zelf is hij een denker, niet iemand die zomaar iets voor zoete koek aanneemt. Hij is geabonneerd op De Groene Amsterdammer en Filosofie Magazine en kijkt amper televisie.

“Maar het gaat ook over het alomtegenwoordige consumentisme in onze maatschappij. Over marketing die mensen een levensstijl opdringt dan wel een manier van leven rechtvaardigt. Neem de slogan Think Different die Apple gebruikt. Alsof je als Apple-gebruiker kritisch in de wereld staat. Maar zo kun je ‘anders zijn’ en toch gewoon blijven consumeren. Of je geweten geruststellen. Je maakt de wereld niet beter door biologisch vlees te eten. Nu ja, misschien ietsje beter. Maar we weten allemaal dat er dieper gravende aanpassingen en veranderingen nodig zijn. Je kunt beter helemaal geen vlees eten. We weten het, everybody knows, maar het vergt veel meer van ons dan de meesten kunnen waarmaken.”

The Bony King Of Nowhere live: 18 mei bij festival Ik Zie U Graag, in Chassé Theater, Breda.

Dit is een deel van het interview met Bram Vanparys dat is te lezen in Heaven #3 2024 (nu in de winkel).