Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Luistertip

ma 12 oktober 2020

Albums van week 42

Luistertip

Popmagazine Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine. Met meer dan 100 albumrecensies en boeiende interviews is Heaven het blad om je muziekpassie te verdiepen. Heaven is te koop in de (betere) bladenkiosk en platenzaak. Nog beter: neem een abonnement en mis geen nummer!

Roots/Folk
Elliott Smith – Elliott Smith
Toen het titelloze tweede album van Elliott Smith in 1995 verscheen op het kleine Kill Rock Stars label zullen weinigen hebben voorzien dat zijn liedjes enkele jaren later Oscarroem zouden vergaren door de film Good Will Hunting. Nu fraai heruitgebracht in een hardcover boekje, met bonus-cd van een solo-optreden, schitteren Smiths melodische kwaliteiten evidenter dan ooit.
 
Rock/Pop
Future Islands – As Long As You Are
In Samuel T. Herring bezit de Amerikaanse indiegroep Future Islands een van de meer opvallende stemmen in de huidige popmuziek. Dat blijkt onmiskenbaar uit hun zesde album As Long As You Are, waarop Herrings bariton een unieke draai geeft aan hun melodieuze electropop. Wat in andere handen al gauw potsierlijk had geklonken, maakt dankzij het sterke songmateriaal wederom grote indruk.
 
Blues/Soul/Jazz
Loudon Wainwright III – I’d Rather Lead A Band
Na een carrière van zo’n jaar of vijftig verrast singer-songwriter Loudon Wainwright III door op I’d Rather Lead A Band uit te pakken met een heerlijke portie klassieke jaren twintig, dertig jazz en blues. Ondersteund door Vince Giordano & The Nighthawks, klinkt Wainwright hier als een vis in het water. Heerlijke plaat, hem op het lijf geschreven.
 
Wereld
Nakany Kanté – De Conakry a Barcelone
Een echte Afrikaanse topper zal je de Guinese Nakany Kante misschien niet noemen, maar dat neemt niet weg dat dit in Conakry en Barcelona opgenomen album een van de beste platen met klassieke West-Afrikaanse mandingo-pop oplevert die we dit jaar hoorden. Een plaat die die getuigt van Kanté’s aanzienlijke talent.