Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
Sta cookies toe Meer informatie ×

Recensie

Tekst: Roeland Smits
vr 26 december 2025

Emma Swift - The Resurrection Game

Recensie

Tiny Ghost Records

Emma Swift is een Australische singer-songwriter en voormalig tv-presentator, thans woonachtig in Nashville. Hoewel ze in de VS, en eerder ook in haar geboorteland, al stevig aan de weg timmerde via diverse ep’s, tours (o.m. als voorprogramma voor haar partner Robyn Hitchcock, en ook voor Ryan Adams) verwierf ze (ook internationaal) pas grotere bekendheid via een album met Dylan-covers (Blonde On The Tracks, 2020). The Resurrection Game, opgenomen op het Isle of Wight en in Nashville, is haar eerste album met volledig zelfgeschreven songs. Emma Swift laat op dit album horen dat ze veel in haar mars heeft, maar ook dat haar talent nog tot volle wasdom moet komen. Aan de positieve kant staan haar hoge, heldere stem en nauwkeurige dictie, waardoor je als het ware de woorden al hoort vóórdat ze die volledig heeft laten klinken. Iets dat ze gemeen heeft met iemand als Julee Cruise, onder meer bekend van de soundtrack van David Lynch’ tv serie Twin Peaks. Qua sound doet The Resurrection Game me daar af en toe ook wel aan denken, vooral in het openingsnummer Nothing And Forever. Maar het album mist de dreigende, mysterieuze sfeer die zo kenmerkend is voor de muziek van Twin Peaks. En daarmee komen we ook direct aan het meest in het oog springende zwakke punt van The Resurrection Game: het album ligt best goed in het gehoor, maar is tegelijkertijd nèt te sfeerloos, te grijs. De muziek kabbelt wat door; niks blijft echt langdurig hangen. Kortom: geen slecht debuut van een best talentvolle singer/songwriter, maar een volgend album kan wel wat meer pit gebruiken. 

Roeland Smits