Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
Sta cookies toe Meer informatie ×

Blog

Tekst: Michel Rodrigues
vr 7 november 2025

Levi Boon maakt de wereld mooier

Blog

In de Waalse Kerk in Amsterdam gaan de schemerlampen aan en Levi Boon betreedt op een nummer van Billie Marten het podium. Huiskamersfeer in een grote kerk. Ze heeft vijf muzikanten meegenomen als begeleiders.

Tekst Michel Rodrigues Foto Britt Haanstra/Stichting GRAP

Laatst was ik in het Vondelpark Openluchttheater. Tussen twee optredens werd er muziek gedraaid en één lied bleef me bij. Nieuwsgierig geworden vroeg ik aan de technicus wie dat zong. Het bleek Levi Boon.

Vanavond is de officiële lancering van haar debuutalbum For Days, For Hours. De plaat is mede tot stand gekomen met een fundraising via Voordekunst.

Levi Boon komt niet uit het niets. Ze is gevormd op het Conservatorium van Amsterdam (zang en piano) en heeft eerder een ep uitgebracht waarop duidelijk werd hoe ze haar talent wil vormgeven. En beter dan in de aankondiging van haar het optreden in de Waalse Kerk kun je haar muziek eigenlijk niet omschrijven: ‘Levi Boon zingt alsof ze fluistert tegen de ziel. Haar muziek vangt het alledaagse en laat het zachtjes glanzen. Kleine momenten krijgen gewicht, gewone dagen worden magisch.’

Vorig jaar stond ze nog in de finale van Mooie Noten (Vondelpark, Amsterdam): een concours georganiseerd door GRAP, Amsterdam: een competitie voor jonge singer -songwriters, waarbij vooral gelet wordt op de kracht van de popsongs zelf: compositie, tekst en presentatie.

Ze speelt een aantal smaakvolle songs van het album, afgewisseld met een enkel ‘oudje’ (The Grand Scheme Of Things). De nummers vragen om aandacht en concentratie. De basis van de nummers legde ze thuis, waarna de nummers live zijn opgenomen in de studio met haar band en producer Viktor van Woudenberg. Veel liedjes gaan over in het moment zijn, en niet in je hoofd. Het besef van tijd is een belangrijk thema. Ze heeft een verfijnde stem die balanceert tussen licht en donker, mooi omfloerst. Parallellen zijn zeker te trekken met Nederlandse muzikanten als Néomi en Leah Rye.

Het optreden heeft een kenmerkende dynamiek met ruimte voor onverwachte momenten. De begeleiding is subtiel en zorgt ervoor dat de nummers in de Waalse Kerk tot volle wasdom komen. Met name de ondersteuning door toetseniste Lieve, als rots in de branding, mag niet onvermeld blijven. Ze voegt iets toe bij elke aanslag van de piano/synth, bij elke toevoeging van samenzang.
Het is opmerkelijk hoe sterk de nummers in al hun eenvoud zijn. Ze kan ermee uit de voeten wanneer ze het klein houdt, zoals ze een paar dagen eerder bij een instore in platenzaak Concerto, maar de songs klinken ook prachtig in een grotere bezetting, zoals vanavond. Hoogtepunten zijn Having A Body, What Once Was en het prachtig, met extra gitarist gespeelde, The Risk. In de kerk hoor je de stilte als Levi Boon afsluit met het bijna akoestisch gezongen nummer For Days, For Hours.

Gezien in de Waalse Kerk, Amsterdam, op 5 november 2025.