Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
Sta cookies toe Meer informatie ×

Concerttip

Tekst: Steven Walter
do 25 september 2025

Stem kwijt? Geen probleem: Patrick Watson vindt nieuwe geluiden

Concerttip

Doktoren dachten dat zingen er niet meer inzat voor Patrick Watson. Kapotte bloedvaten legden hem het zwijgen op. Toch is nu het nieuwe album Uh Oh verschenen. Een introspectief, intiem en organisch aandoend album. Stem kwijt of niet, hij was eigenlijk van plan om er zelf niet op te horen te zijn en zocht daarom de samenwerking op met bekende en ook onbekende stemmen.

Tekst Steven Walter

De openingstrack van Uh Oh is Silencio, gemaakt met de Française November Ultra. Het stuk is geïnspireerd op de grootste schrik van iedere zanger: het verlies van de stem. “Ik was aan het touren in de winter en tijdens het zingen gingen ineens bloedvaten stuk. Het verlamde mijn stem. Drie maanden lang kon ik geen geluid meer maken.” Het oordeel van artsen was onverbiddelijk: zingen was voorbij.
Patrick Watson liet zich echter niet uit het veld slaan. Hij las over hyperbare kamers: drukkamers waarin bijvoorbeeld geblesseerde atleten zich laten behandelen. De verhoogde zuurstoftoevoer bevordert het genezingsproces, stimuleert de vorming van nieuwe bloedvaten en kan beschadigd weefsel herstellen. “Daarvoor moest ik een nauwe tunnel in. Ik ben claustrofobisch, dus dat was geen pretje. Telkens met zwetende handen erin. Maar na de eerste dag kon ik al een beetje geluid uit mijn keel krijgen. Dit heeft mij echt gered.”
Dankzij die behandelingen is hij tóch op het nieuwe album te horen. Oorspronkelijk – nog voordat zijn stem het begaf – was hij van plan anderen de vocale hoofdrol te geven. “Dat leek mij een interessante aanpak. Zij zingen, ik maak de muziek. Het gaf mij de mogelijkheid om gesprekken aan te gaan die ik anders niet zou hebben.”

Collabs
Uiteindelijk sloot hij zelf toch zingend aan, vaak spontaan en in het moment. De plaat groeide daardoor uit tot een organisch geheel. De gastartiesten zijn zowel bekend, zoals Martha Wainwright, als onbekend. Die onbekende stemmen ontdekte hij op sociale media. “Ik zag al die interessante mensen op TikTok en andere platforms. Er zaten amateurzangers en -zangeressen bij die echt exceptioneel zijn. Liever hoorde ik hen dan mezelf. Die nieuwe stemmen waren zo inspirerend.” Hij besloot een aantal te benaderen en te vragen of ze zin hadden in een samenwerking. “Mensen reageerden heel cool. Dus we ontmoetten elkaar, spraken over teksten, speelden wat muziek en namen het op.” Vaak met slechts twee microfoons, in één of twee takes.
Het contrast met de oude muziekindustrie is groot. “Vroeger mocht je nooit zomaar iets met iemand doen. De labels zouden er een dagtaak aan hebben, met advocaten die eindeloos bezig waren contracten uit te pluizen. Zo irritant. Nu schrijf je iets en zeg je: ‘Hé, zou het niet leuk zijn om samen iets te maken?’ En zij zeggen: ‘Ja, natuurlijk.’ Ik vind dat geweldig. Collabs zijn echt leuk.”

Concerten in Nijmegen en Amsterdam
In oktober en november tourt Patrick Watson door Europa. Op 10 november staat hij in Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen. Een dag later speelt hij in het Brusselse Bozar. Ten slotte keert hij op 12 november terug naar Nederland voor een concert in Carré in Amsterdam.
Watson: “Als je ons nog nooit live hebt gezien: kom! Dit is waar we goed in zijn. Mijn band en ik zijn duidelijk een betere liveband dan een studioband. Onze liveshows zijn altijd al waanzinnig geweest. Ook al staat Uh Oh vol gastartiesten: het is de beste setlist die we ooit hebben gehad. Wat het verschil is tussen de concerten en het album, is dat de concerten wat rustiger en meer retrospectief zijn, en dat het contrast vervolgens helemaal losgaat en weer terugvalt. Er zit veel meer extremiteit in de dynamiek. Dus als je ons nooit live hebt gezien, denk ik niet dat je demuziek echt begrijpt, totdat je het live ervaart. En dan merk je ook dat het helemaal niet melancholisch is, helemaal niet triest. Het is een andere vorm van melancholie dan je denkt. Het is geen verdriet, het is eigenlijk iets… ja, iets dat echt speels is. Het is veel speelser dan je zou verwachten. En ik denk dat wanneer mensen het live zien, ze daarna een heel andere relatie met de muziek hebben.”

Patrick Watson live: 10 november in De Vereeniging, Nijmegen; 11 november in Bozar, Brussel; 12 november in Carré, Amsterdam.

In het nieuwe nummer van Heaven magazine staat een uitgebreider interview met Patrick Watson.