Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
Sta cookies toe Meer informatie ×

Blog

Tekst: Steven Walter
vr 16 mei 2025

Digitale Cristiano Ronaldo bezorgt Gizmo Varillas nieuwe luisteraars

Blog

Radiostations helpen al jaren artiesten aan luisteraars. Streamingdiensten als Spotify koppelen muzikant en publiek aan elkaar. Maar er zijn ook andere kanalen die voor muzikale aanhang kunnen zorgen, zo merkte singer-songwriter Gizmo Varillas.

Tekst Steven Walter Foto Anca Coleasa

De soundcheck in TivoliVredenburg zit erop. Alles klaar voor de Utrechtse show van zijn The World In Colour-tour. In zijn kleedkamer pakt de 35-jarige Britse Spanjaard (geboren in het Zuid-Europese land, opgegroeid in het Verenigd Koninkrijk) een stoel en gaat zitten. Hij denkt dat de kans groot is dat onder het publiek van vanavond zich mensen bevinden die zijn muziek niet leerden kennen via Spotify, de radio of vanuit een platenzaak. “Het lied Fever Fever is te horen in de Netflix-serie Special. En Freedom For A Change klinkt in de film I Used To Be Famous, ook op die streamingdienst”, vertelt de multi-instrumentalist. En het stopt niet bij Netflix-abonnees. Ook gamers van het digitale voetbalspel van Fifa omarmen de klanken van Gizmo. Op Fifa19 is de Portugese voetbalster Cristiano Ronaldo te zien, maar is Varillas’ Losing You het officiële gamelied. “Dat is toch wel de toekomst van het vinden van muziek. Het helpt mij zeker om een nieuw publiek te bereiken met mijn werk. Als een lied aanspreekt, gaan mensen toch zoeken wat het is. Onder mijn nummers op YouTube schrijven mensen ook dat ze via die wegen mij ontdekten. Daardoor komen ze ook naar concerten en kopen of streamen ze mijn platen.”

GTA VI
Pluggers brengen muziek onder de aandacht van radiostations, maar dus ook van de film- en gamewereld. Vooral die laatste is een gigantische markt. Martin Verschoor, hoofdredacteur van Power Unlimited sprak onlangs met de NOS over het spel GTA VI. Hij noemde het dé grootste release van de komende tien jaar. “Niet alleen van videogames, maar ook van series en films. Alsof Tupac en Michael Jackson uit de dood zouden opstaan en een album opnemen.”
Het spel – dat nog even op zich laat wachten – heeft het wereldrecord voor meest bekeken trailer op YouTube in handen (bijna 260 miljoen weergaven). Een muzikant die op zo’n platform zijn of haar muziek kan brengen, heeft dus toegang tot een ongekend aantal mensen.
Gizmo: “Fifa en ook Netflix namen in elk geval contact op. Ik weet even niet meer hoe ze precies bij mij kwamen, maar ze vonden mijn liedjes passen bij wat zij wilden brengen. Dus wat voor hen werkt, werkt ook voor mij. Dat is cool.” De BBC heeft Gizmo inmiddels ook aan zich gebonden voor een van haar podcasts. “Voor de podcast maakte ik de soundtrack. Ongelofelijk leuk om te doen. Ik zou in de toekomst graag meer soundtracks willen maken. Of dat nu voor films, documentaires of games is, maakt mij niet zo veel uit. Het is de combinatie van visuals en muziek waar ik gepassioneerd over ben.”

The World in Colour
Anderhalve maand geleden verscheen Gizmo’s vierde album: The World In Colour. Qua geluid een luchtig, bijna zomers album, maar met diepgravende teksten over allerhande emoties. Luisteren bezorgt bijna een filmische ervaring. Gizmo mixt in zijn muziek diverse genres, van rock tot funk, van folk tot soul en latin.

Gizmo Varillas live: 6 juli op het Wilde Weide festival, Kraggenburg.