Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Interview

Tekst: Jos Schuring
za 18 mei 2024

Joep Pelt: muzikale globetrotter

Interview

Met een joviaal gebaar opent Joep Pelt de deur van zijn Amsterdamse woning. Voordat hij koffie heeft gezet praten we al honderduit. Aanleiding voor ons gesprek is zijn samenwerking met Bounaly, een gitarist uit Mali. Met hem vormt Pelt sinds kort DJAM!, een band die energieke bluesy rock-’n-roll maakt.

Tekst Jos Schuring Foto Jesse Immanuel Bom
 
Joep Pelt ontmoette zijn nieuwste muziekpartner via Instagram. “Ik wist niet wat ik hoorde. Zijn geheel eigen stijl trof me meteen. Ik moest meer van hem weten. Naarmate ik meer muziek van hem hoorde werd ik steeds enthousiaster. Hij bleek ook eigen nummers te maken. Bounaly komt uit Niafunke, waar ook Ali Farka Touré woonde. Hij groeide op bij zijn oom, zanger/gitarist Afel Bocoum, die jarenlang bij Ali Farka speelde. De gitaarstijl van Bounaly is overigens wel echt anders van die van Bocoum. Bounaly is geboren als Ali Traoré. en ik vermoed dat hij dertig is. Hij was verbaasd dat een gitarist uit Nederland bekend was met mensen als Ali Farka en Lobi Traoré.”

Muzikale honger 
Pelt noemt zichzelf een muzikale globetrotter. Al voor zijn twintigste zwierf hij door de zuidelijke staten van Amerika op zoek naar de wortels van de blues. Twintig jaar geleden ontdekte hij Mali, waar hij zich tegoed deed aan de muziek die we desert blues zijn gaan noemen, wat eigenlijk een containerbegrip is. Pelt speelde ook met Ali Farka, Afel Bocoum en maakte in 2008 met Lobi Traoré de cd I Yougoba, opgenomen in de Malinese hoofdstad Bamako.
Maar Pelt ondernam nog veel meer. Zo speelde hij met muzikanten uit Zuid-Afrika, die hij ook naar Nederland haalde. Met hen vormde hij de band Soweto Soul en nam een album op met de gelijknamige titel. “Komend najaar ben ik in Johannesburg op het Womad festival. Ik wil met de Zuid-Afrikanen nog nieuwe muziek opnemen en ook touren langs Nederlandse theaters.”

Twee jaar geleden startte hij Entoto Band, een groep met deels Ethiopische muzikanten. “Ik heb een enorme honger naar muziek en al die projecten hebben dat eigenlijk alleen nog maar versterkt. Samen spelen met andere mensen geeft me enorm veel voldoening.”
Pelt is een echte culturele ondernemer, hij maakt handig gebruik van subsidieregelingen en pakt zijn projecten professioneel en planmatig aan. “Ik heb veel plezier beleefd aan de periode met Entoto Band, maar die is nu voorbij. Lang niet iedereen heeft dezelfde discipline als ik en ik voelde me vaak een klaar-over die in een gekleurd hesje het verkeer regelde. Het kostte me heel veel tijd. Je moet je ook bezighouden met zaken die niets met muziek te maken hebben. Dat is lastig. Ik ben natuurlijk geen sociaal werker. Daarom ben ik met Entoto gestopt. Jammer, maar we hebben twee jaar getourd en een fijn album opgenomen. Dat is ook mooi en daar kan ik veel voldoening uit halen.”

Bounaly/DJAM! 
Terug naar Bounaly. Hoe is je Frans, vraagt Pelt. Even later krijg ik Bounaly aan de telefoon. Die is enthousiast over zijn ontmoeting met Pelt. “Met Joep doe ik nieuwe ontdekkingen. Ik ben vorig jaar tien dagen in Nederland geweest en we hebben een heel album opgenomen. Ik leef in Bamako van optredens op bruiloften. Geen bruiloft zonder muziek in Bamako. Mijn eerste eigen soloplaat bestaat uit muziek die ik zelf gecomponeerd heb en muziek die ik speel op bruiloften. Ik heb veel meegekregen van mijn oom Afel Boucoum, maar ik luisterde ook naar westerse muziek zoals BB King en Jimi Hendrix.”

Pelt: ‘‘Werken met Bounaly is erg leuk. We hebben een goede klik, ook op persoonlijk vlak. Hij is heel muzikaal en heel erg snel. Het opnemen van nieuwe muziek ging vlot. In twee dagen hadden we tien nummers op band staan, vaak met slechts twee of drie takes per nummer. De muziek is van ons samen. Het ruwe materiaal komt van hem en is meestal niet meer dan een riff, een solo en veel te veel tekst. Ik arrangeer het en maak er meer echte liedjes van. We spelen samen met Randell Sambo en diens zoon Kyan, die pas achttien is maar de sterren van de hemel bast. Met Randell kan ik lezen en schrijven. We hebben aan één woord genoeg. Met Bounaly werken is lekker. Hij is anders dan Lobi, die het vaak niet zo nauw nam met afspraken en hij is ook een harde werker. Als hij in Nederland is, slaapt hij bij Henriette, een van de vrouwen van Ali Farka Touré. Ze woont in Amsterdam-Noord, dus dat is ideaal. Dat scheelt niet alleen in de verblijfskosten, ook de omgeving is voor Bounaly dan vertrouwd. Hij kan hij zijn eigen thee drinken en heeft dagelijks gezelschap zodat hij niet vereenzaamt op een hotelkamer.

Komende zomer staan we met DJAM! veel op festivals. In oktober komt het album uit, dat ben ik nu aan het afmixen. In november komt Bounaly terug voor een clubtournee.”
 
Auto-ongeluk
Joep Pelt heeft veel plannen. Zo wil hij over een paar jaar een Nederlandstalige plaat maken. Dat heeft persoonlijke redenen. “In 2012 kreeg ik een ernstig auto-ongeluk in Zuid-Afrika. Mijn vrouw is daarbij omgekomen en ik lag compleet in de kreukels en ben daar zes keer geopereerd en in Nederland nog drie keer. Ik zat zes jaar emotioneel aan de grond. De muziek heeft me aan de gang gehouden. Ik was altijd al een harde werker, maar hierdoor is dat nog versterkt. Het was niet altijd makkelijk. Alleen thuiskomen na een leuke dag vol muziek viel me zwaar. Dan ging ik toch met een kutgevoel naar bed. In 2018 heb ik een nieuwe partner gevonden. Toen pas was ik weer in veilige haven, waarna het emotioneel herstel kon beginnen. Hard werken doe ik nog steeds, maar het is geen coping meer. We hebben samen een dochtertje van drie en daar ben ik dolgelukkig mee. Ik heb veel liedjes geschreven en wil verhalen vertellen. Dat wil ik graag doen in het theater. Het is me al eens gevraagd, maar toen was het te vroeg. Inmiddels heb ik voldoende afstand tot het verleden. Corona en het vaderschap waren voor mij erg ingrijpend. Ik heb mezelf opnieuw moeten uitvinden.”

DJAM! live: 31 mei in Zaal100, Amsterdam; 2 juni in De Harmonie, Edam; 6 juni in HAL015, Delft; 7 juni in Vestzaktheater, Enschede; 8 juni Flux op locatie: De Groote Weiver, Wormerveer; 9 juni 1 Ander Festival, Schijndel; 15 juni Jazz in de MESS, Harderwijk; 16 juni Houtfestival, Haarlem; 23 juni in Beauforthuis, Austerlitz.