Recensie
Taj Mahal & Keb’ Mo’ - Room On The Porch

Concord/Universal
Bluesmannen Taj Mahal en Keb’ Mo’ werkten in deze tien songs niet voor het eerst samen, want in 2017 namen ze al hun gezamenlijke album TajMo op. Dat won verrassend genoeg een Grammy in de categorie Best Contemporary Blues Album, hoewel die elf songs geen erg stijlvast geheel waren. Ze putten behalve uit de blues ook uit reggae, pop en Afrikaanse muziek. Steeds was in de voor Keb’ Mo’s solowerk kenmerkende hifi-productie echter hoorbaar dat als altijd rauw zingende bluesgigant Mahal er evenveel plezier in had als de met een veel eleganter stem gezegende Mo’. Die mix van stijlen en dat plezier zijn ook weer de belangrijkste ingrediënten in een mengsel van blues, pop, rock en country: in de opener zingt singer-songwriter Ruby Amanfu mee met een stem die als twee druppels water lijkt op die van Dolly Parton, terwijl een fiddle die indruk nog versterkt. Ook in andere songs is de hand van Keb’ Mo’ overduidelijk: She Keeps Me Moving tikt swingend weg, maar onder de rootsy leadgitaar klinkt een geluid dat Steely Dan niet zou misstaan, zoals ook bijvoorbeeld op zijn album The Reflection (2011). In vijf songs blijven de twee Mo’s kristalheldere versie van de akoestische blues trouw met als altijd vloeiende melodieën. Zijn soepele, lichthese stem contrasteert daarin effectief met het even karakteristieke als gevoelvolle gekraak van Mahal. In het verrassende Blues’ll Give You Back Your Soul belijdt Mahal zijn liefde voor dat muziekgenre op slepende jazz echter solo, compleet met een furieuze saxsolo. Soms gaan de twee ook over de schreef, want Nobody Loves You When You’re Down And Out krijgt wel een erg romige, kwijnende uitvoering en in twee andere nummers overheersten beschaafde, maar voorspelbare rockinvloeden in een productie die zo modern is dat hij ook direct achterhaald is (Thicker Than Mud en Junkyard Dog). Hoewel in beide ook in de verte nog wel bluesgitaren te horen zijn, is de blues daar wel erg ver weg. Die nummers stemmen daardoor somber, maar dan wel op een andere manier dan bedoeld.
Ruud Heijjer