The Bony King Of Nowhere: overal
Tekst Ludo Diels Foto Hugo Thomassen
Soms blijft een gesprek nazinderen. Niet om de scherpte van de formuleringen of de reikwijdte van ideeën, maar om de ruimte ertussen. De Heaven Session die in oktober 2024 met Bram Vanparys werd opgenomen in de Muziekgieterij in Maastricht, behoort tot die categorie. Een ontmoeting die, ondanks de camera’s, iets ongeforceerds behield: een blik op een kunstenaar die liever vragen stelt dan zichzelf tot antwoorden dwingt. Iemand die liever zoekt dan vindt.
Tijdens die sessie werd duidelijk hoe sterk het recente album Everybody Knows voortkomt uit een nieuwsgierige drang naar vernieuwing. Een tweedehands piano bleek voldoende om het schrijfproces open te breken. Geen virtuoos spel, maar juist het onwennige zoeken naar nieuwe akkoordprogressies gaf de nummers hun vorm. Het past bij Vanparys’ overtuiging dat beperkingen soms vruchtbaarder zijn dan onbeperkte vrijheid, en dat kunst ontstaat waar ruimte bestaat om niet te weten.
In zijn werk duikt steeds vaker een reflectie op over tijd en thuisgevoel. Zijn muziek onderzoekt de menselijke conditie, zo lijkt het. Hoe verhoudt een mens zich tot een wereld die tegelijk nabij en onthecht voelt? Het persoonlijke en het universele lopen daarbij in elkaar over. Muziek verschijnt dan minder als boodschap dan als spiegel — een vorm die openlaat, uitnodigt, teruggeeft.
Juist daarom werkt een zaal als de Muziekgieterij zo goed voor The Bony King of Nowhere. De afstand is klein, de aandacht groot. Live krijgen de songs de mogelijkheid om te verschuiven, te groeien, soms zelfs zachtjes van richting te veranderen. De interactie met het publiek voltooit wat in de studio is aangeraakt: niet door uitleg, maar door aanwezigheid.
De eerder opgenomen Heaven Session blijft ondertussen een waardevol document. Wie die opname terugziet, merkt hoe Vanparys’ ideeën over kunst, twijfel en nieuwsgierigheid door het gesprek heen ademen — dezelfde ideeën die zijn nieuwe werk op het podium richting geven.
The Bony King Of Nowhere live: 12 december in Kasteel Coloma, Sint-Pieters-Leeuw (B); 13 december in Kortrijk Theater, Kortrijk (B); 9 januari in Metropool, Enschede; 16 januari in CC De Kruisboog, Tienen (B); 17 januari in Victorie, Alkmaar; 21 januari in de Muziekgieterij, Maastricht; 22 januari in Luxor Live, Arnhem; 23 januari in De Spot, Middelburg; 29 januari in De Helling, Utrecht.