Column
Column: Semantische mierenneukerij
Minke Weeda is directeur van Rotown Rotterdam en showcasefestival Left of the Dial én columnist voor Heaven.
Elk jaar wordt er een prijs voor marketingcampagne van het jaar uitgereikt aan een lid van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals
Nu heb ik zelf altijd gedacht dat als je bij een poppodium werkt alle marketing vooral is gericht op het verkopen van kaarten. Bij een festival kan het ook zijn ter bevordering van de naamsbekendheid, maar zelfs dat doe je uiteindelijk alleen maar om meer bezoekers te trekken. Lijkt mij tenminste.
Dit jaar hebben de drie genomineerde campagnes weinig met kaartverkoop te maken. Als er al iets aan de man wordt gebracht is het vrede en veiligheid.
Zaken die uiteindelijk natuurlijk veel belangrijker zijn dan muziek.
Maar daar gaat die prijs niet over.
Ik had gehoopt dat er een campagne tussen zou zitten waar ik echt van onder de indruk zou zijn. Eentje met een slimme manier om mensen over te halen kaartjes voor een concert te kopen. Jaren geleden werkte een zaal samen met de NS en kregen bezoekers via hun concertkaartje 40% korting op hun treinreis naar die zaal. Dat vond ik best goed bedacht.
Maar de dit jaar genomineerde campagnes gaan onder meer over oorlog, geweld tegen vrouwen, of artiesten die worden geboycot omdat ze zich uitspreken over de situatie in Gaza.
Allemaal dingen die mij ook aan het hart gaan.
Het zijn zelfs dingen die me zo aan het hart gaan dat ik hoop dat geen enkele marketeer het heeft gezien als handig instrument om wat sympathie op te wekken bij het grote publiek. Wat dat zou ik best misselijkmakend vinden.
Maar dat zal echt niet zo zijn. En als je als poppodium vindt dat je een standpunt in moet nemen en dat duidelijk naar buiten wil brengen, vind ik het best. Ik vind het alleen geen marketing.
Het is een beetje semantische mierenneukerij, dat weet ik. Maar het zijn onderwerpen waarbij dat toch niet geheel onlogisch is. Dus wie er ook wint, noem die prijs dit keer de communicatiecampagne van het jaar, dan zijn we er ook.