Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Interview

Tekst: Louis Nouws
vr 2 april 2021

For The Record: Vinylmeubel voor liefhebbers

Interview

Het is best lastig om een platencollectie mooi op te bergen. Wil je iets bijzonders, dan zijn er niet zo veel opties. Marlein Parlevliet en Tessa Pals bedachten samen met ontwerper Jeroen van Leur een inventief opbergmeubel dat een leven lang meegaat en meegroeit met je collectie.

Marlein Parlevliet en Tessa Pals, dertigers die elkaar kennen van hun studie, zijn vinylliefhebbers die in 2013 het bedrijf Swordfish & Friend begonnen. Parlevliet: "Als student, met een beperkt budget en weinig verstand van de techniek kon ik geen platenspeler vinden die bij mijn budget pasten"
Pals: “Crosley in Louisville, Kentucky, produceerde platenspelers met ingebouwde luidsprekers die er wel echt goed uitzagen. Die wou je op je kamer hebben. We zijn met hen geen praten en het was echt een kwestie van perfecte timing. Crosley stond voor alles open. Probeer ze maar te verkopen in Nederland, zeiden ze.”
De dames lieten 270 platenspelers overkomen en brachten ze zelf met een busje naar platenzaken vooral. Parlevliet: “Binnen een dag waren ze uitverkocht. De volgende lading telde duizend stukes, ook die waren we snel kwijt.”
Nu is Swordfish & Friend importeur van Crosley voor Europa en zetten ze grote aantallen af in meer dan twintig landen. Van een coronadip heeft het bedrijf niks gemerkt. Parlevliet: “De online-verkoop gaat door. Het is heel jammer dat je niet naar concerten kunt, maar als je veel thuis zit is het superleuk om plaatjes te draaien.”
 
Vinyl

De verkoop van vinyl zit sowieso al jaren in de lift. Marlein Parlevliet komt uit een familie van platenverkopers, haar vader is franchisegever van Velvet en haar zus Merel runt Velvet in Amsterdam. Parlevliet: “Ik werkte al vanaf mijn middelbareschooltijd in de platenzaak van mijn vader en heb destijds het initiatief genomen om Record Store Day in Nederland te introduceren. Het was een Amerikaans idee om zo de platenspeciaalzaken te ondersteunen, maar hier toen nog onbekend. Ik ben erheen gevlogen om met de organisatoren te overleggen en sprak ook mensen van Crosley.”
Record Store Day staat inmiddels bekend om de vele bijzondere vinyluitgaven die die dag exclusief in de platenzaken verkrijgbaar zijn en de vele instore-optredens. Het is een feestje voor liefhebbers die muziek ook nog als een fysiek product willen aanschaffen.
Parlevliet schreef voor haar studie bedrijfskunde een scriptie over de wedergeboorte van vinyl. “Mijn conclusie was: als je voor gemak gaat kies je voor digitaal, als je voor fysiek gaat is vinyl aantrekkelijk. De cd valt daar tussenin. Het is gemakkelijk maar niet zo gemakkelijk als digitaal. Het is fysiek maar heeft niet de uitstraling van vinyl.”
De voorkeur die millennials en jongere generaties weer aan de dag leggen voor vinyl, lijkt daarmee aardig verklaard.
 
Verzameling

Swordfish & Friend wil vinyl toegankelijk maken voor iedereen. Volgens het bedrijfsmotto op hun site: ‘Bij SF-distributies draait alles om het leuk, betaalbaar en gemakkelijk maken om analoge muziek af te spelen en een vinylcollectie te starten.’ Naast de distributie van de Crosley-platenspelers, met platenspelers in het basis- en middensegment, doet het bedrijf in aanverwante accessoires, reinigingsproducten en opbergmeubels.
Tessa Pals: “Je kunt vrijwel alles online beluisteren, maar als je iets echt goed vindt, wordt het toch meer van jezelf als je het ook op vinyl hebt. Bij mij begon het zo dat ik na een concert vinyl ging kopen omdat ik een tastbare herinnering wilde hebben aan het optreden.”
Met de aanschaf van platen ontstaat ‘het probleem’ dat je ze ergens moet laten. Een verzameling begint met een stapeltje in de huiskamer of een rijtje tegen de muur, dan volgen opbergkratjes en uiteindelijk moet worden uitgekeken naar een opbergmeubel.

For The Record

Marlein Parlevliet: “We dachten al lang na over een systeem om vinylplaten op te bergen. Net als bij de platenspelers moest dat er mooi uitzien vonden wij, en het moest met je kunnen meegroeien, zodat je niet na een aantal jaren weer naar iets anders op zoek moet.” 
Een modulair systeem dus, dat eenvoudig is uit te breiden, met onderdelen die eenvoudig in elkaar passen. Uiteindelijk is uit dit idee het meubelmerk For The Record ontstaan.
Pals: “Het wordt ook als een Ikea-meubel in een doos afgeleverd. De verkoop gaat namelijk via de site om een zo hoog mogelijke kwaliteit te kunnen leveren voor de best mogelijke prijs.”Ze ontwikkelden het meubel samen met designer Jeroen van Leur van Spitsberg. Pals: “We zijn trots op hoe ie er uitziet. Hij oogt heel licht met zijn dunne aluminiumschotten en berkenhouten leggers, maar hij is heel stevig. Dat moet ook wel, want een rij vinyl is al snel een flink gewicht.”
Parlevliet: “En we zijn ook trots omdat we het meubel helemaal zelf hebben ontwikkeld. Elke stap was nieuw voor ons, van het uitwerken van het concept tot het zoeken van producenten, het regelen van royalty’s en het in de markt zetten. Dit is echt een eigen merk.”
 
For The Record is sinds september 2020 te koop via fortherecord.eu. Door corona ging de lancering niet gepaard met veel tamtam. Pals: “We wisten niet precies wat we konden verwachten qua verkoopaantallen. Het is een meubel dat we zelf graag in huis willen hebben. Vooralsnog zijn we niet ontevreden.” For The Record is een merk van Swordfish & Friend.