Recensie
Hark! En Co - A Fairer House Than Prose
Eigen beheer/harkejan.nl
Op zijn vierde album onder de noemer Hark! En Co vervolgt componist/zanger Harkejan van der Meulen zijn verkenningen van Engelstalige gedichten die door hem op muziek worden gezet en door zijn ensemble instrumentaal worden ingevuld. Waar op de eerste twee uitgaven gedichten van de Schotse schrijver R.L. Stevenson (vooral bekend van Treasure Island en Jekyll & Hyde) centraal stond, gevolgd door gedichten van Edgar Allan Poe op album nummer drie: The Playful Maziness Of Art, is A Fairer House Than Prose het eerste album van Hark! En Co met gedichten van een iemand die ook uitsluitend als dichter bekend is: Emily Dickinson. Waar de gedichten van Poe, door hun gothic-karakter zich al direct goed leenden voor een eigenzinnige muzikale bewerking, bieden de negentiende-eeuwse gedichten van Dickinson meer vrijheid, al krijgen ze op dit nieuwe album regelmatig een af en toe bijna negentiende-eeuwse kamerensemble-achtige bewerking waarin viool en piano voorop staan. Waar op hun eerdere albums veelvuldig gastvocalisten te horen waren als Henk Hofstede, Spinvis, Ricky Coole en Jelle Paulusma, is nu alleen de eerstgenoemde op twee nummers present, naast twee gastrollen voor JP den Tex. Hun aanwezigheid doorbreekt een beetje de semi-klassieke kamer-ensemble sfeer van het geheel, maar detoneren daar verder niet mee en haken aan bij de meer singer-songwriterachtige sfeer van de eerdere drie albums.
Pieter Wijnstekers