Uw ervaring op deze site wordt verbeterd door het gebruik van cookies.
× Sta cookies toe Meer informatie

Daan Hofman, popchansonnier

ma 1 juli 2013

Daan Hofman, popchansonnier

Zijn deelname aan De Beste Singer-Songwriter Van Nederland mag dan zijn uitgelopen op een regelrechte teleurstelling, Daan Hofman heeft wel degelijk het nodige in zijn mars. Met het onlangs verschenen album Frederic & De Katoenvelden doet hij zich kennen als een ambitieuze popchansonnier.

Als vijftienjarige droomt Hofman zich in de voetsporen van Nirvana’s Kurt Cobain. Op een avond ziet hij op televisie toevallig een optreden van Jacques Brel. “De emotie spatte letterlijk van het beeldscherm af. Vanaf dat moment begreep ik dat intensiteit in muziek vele vormen kent. Er ging een wereld voor me open.”

Na grunge en chanson ontdekt Hofman ook Hongaarse zigeunermuziek en Portugese fado. Als de elektrische gitaar wordt ingeruild voor de piano verdiept hij zich in klassieke componisten als Chopin, Beethoven en Schubert. “In mijn walkman zat steeds dezelfde cassette: op de ene kant stond Nevermind, op de andere kant Winterreise.”

Na de toneelschool besluit Hofman zich op de muziek te richten. Hij gaat studeren aan het conservatorium, bekwaamt zich in onder meer arrangeren, orkestreren en componeren, en volgt vakken in jazz en wereldmuziek. Zo kan hij momenteel zijn brood verdienen met het componeren voor theater en het geven van pianolessen.

Eind 2008 verschijnt in eigen beheer Fakkels Van Suiker, waarop Hofman zich schatplichtig toont aan Spinvis. “Zijn debuutalbum was voor mij een sleutel naar het schrijven in de eigen taal. Hij legde een gebied tussen popmuziek en kleinkunst braak waar heel veel mogelijk is.”

Om inspiratie voor de opvolger op te doen, reist Hofman af naar het zuiden van de Verenigde Staten. Rijdend langs de Mississippi ziet hij de blues, jazz en soul aan zich voorbij trekken. “De muziek zit daar diep geworteld in het landschap. Tegelijkertijd bespeurde ik een groeiende behoefte om liedjes te maken die samenvallen met mijn eigen omgeving.”

Terug in Amsterdam ontwikkelt Hofman een eigen sound, waarin het klankpalet van het Europese chanson wordt gecombineerd met het organische geluid van de Amerikaanse popmuziek uit de jaren zestig en zeventig. Hofman zelf hanteert piano, gitaar, ukelele en orgel, zijn begeleiders bespelen behalve extra gitaren, bas en drums ook diverse blaasinstrumenten.

Van het elftal liedjes op Frederic & De Katoenvelden is Noem Mijn Naam een op muziek gezet gedicht van Neeltje Maria Min, afkomstig uit haar klassieke debuutbundel Voor Wie Ik Liefheb Wil Ik Heten. Hofman zelf kan trouwens niet minder poëtisch uit de hoek komen: Laat je dromen nu maar varen voor je op de leegte stuit. Blijf maar praten, blijf maar ademen, geen gedachten zonder ruis. Als je dwaalt, dwaal je steeds verder, verder van huis.

Daan Hofman live: 6 juli in De Valreep, Amsterdam; 10 juli in Noorderlicht, Amsterdam. Zie voor verdere optredens de complete speellijst.